Tebliğler

İbn Teymiyye’de Yahudilik ve Hıristiyanlık Tasavvuru

Yazar: Metin Bozan Sempozyum Başlığı: ULUSLARARASI OKSİDENTALİZM SEMPOZYUMU-I Yer: Siirt Yayıncı: Siirt Üniversitesi Tarih: 21-23 Ekim 2022 Sayfa: ISBN: URL: https://oksidentalizm.siirt.edu.tr

Hasan Hanefî ve Kurucu Dinî Kavramların Yeniden İnşası

Yazar: Tuğba Günal Sempozyum Başlığı: 2. Uluslararası İslam ve Medeniyet Sempozyumu: İhya Yer: Elazığ Yayıncı: Fırat Üniversitesi Tarih: 17-18 Ekim 2022 Sayfa: ISBN: URL: http://islamvemedeniyet.firat.edu.tr/

Posthümanizm ve Transhümanizmde İrade Özgürlüğü Problemi

Hümanizmin tarihsel olarak gerilediği varsayımına dayanan, Aydınlanmacı aklın ve seküler bilimsel rasyonalitenin kendi kendini düzenleyen ve teleolojik olarak yapılandırılmış ilerlemeci fikrine karşı çıkan posthümanizm, insanı tarihsel olarak diğer yaşam formlarının üzerinde ve kontrolünde konumlandıran kültürel temsilleri, güç ilişkilerini ve söylemleri inceleyip eleştirir. Posthümanizm ayrıca insanların benzersiz yaratıklar olduğu fikrini içeren insan istisnacılığını ve insanların doğal…

Kemalpaşazâde’nin İnsan Hürrı̇yetı̇ Anlayışı

Yazar: Şerife ÖZKETEN Sempozyum Başlığı: Uluslararası Kemalpaşazâde (İbn Kemal) Sempozyumu Bildirileri Yer: Ankara Yayıncı: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tarih: 13-14 Mayıs 2022 Sayfa: 318-329 ISBN: 9786258005974 URL: https://fcr.com.tr/

Meşşai Fiziksel Açıklama Teorisinin Kelama Girişi: Müteahhir Dönem Kelamında Unsurî Nitelikler ve Mizaç Teorisinin Kullanımı: Gazâlî, F. Râzî ve Cürcânî Örneği

Müteahhir kelamın mütekaddim kelamdan en temel farklarından biri benimsenen fiziksel açıklama teorisidir. Mütekaddim dönemde atomculuk üzerine kurulu bir fiziksel açıklama teorisi benimseyen kelam, mütahhir dönemde meşşâî fiziksel açıklama teorisini içselleştirmiştir. Meşşâî fiziksel açıklama teorisi ay altı alemdeki bileşik varlıkların nasıl meydana geldiğini unsurlar, nitelikler ve mizaç teorileri aracılığıyla açıklar. Bu çalışmanın amacı unsurlar, nitelikler ve…

Mâtürîdî’nin Meleklerin Varlığına Dair Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Kelâm literatüründe varlıklar, varlığının başlangıcı olmayan kadîm ve sonradan meydana gelen hâdis olmak üzere ikiye ayrılır. Kadîm; yaratılma, sonradan olma, doğma gibi özelliklere sahip olmayan Allah’ın kendisidir. Hâdis ise Allah’ın dışında her şeydir. Hâdis varlıklar latîf ve kesîf olmak üzere iki kısımda incelenir. İçinde yaşadığımız âlemi oluşturan kesîf varlıklar canlı-cansız, cansızlar da sıvı-katı şeklinde alt…

Kosova’da İslami Söylemin Dönüşümü: Osmanlı Okulundan Selefi Okuluna Geçiş Süreci

İnsan hayatında bir dini anlamak ve onu yorumlamak önem arz etmektedir, çünkü bu epistemolojik alanından çok bireyin ontolojik haline dokunur. İnsanların önemli bir kısmı fizik ve metafizik fenomenler ile ilgili inançlarını din âlimleri veya din görevlilerinin söylemlerinden ortaya çıkan teolojik anlamlara dayandırmaktadır. Osmanlı Devleti’nin Balkanları fethetmesi ile birlikte, bu topraklarda Fahreddin Razi’nin yorumuyla Hanefi-Mâtüridi kelâm…

Sosyal Medyada Hayvan Hakları – İnsan Hakları Tartışması ve Din: Anti-natalist Veganlar Örneği

Hayvan hakları ve hayvanın ahlaki değerine ilişkin tartışmalar günümüzde öne çıkan etik meselelerdir. Hayvan hakları kuramlarının bir bölümü bilinç ve hissetme kapasitesine sahip tüm hayvanların öznel varoluşa sahip olmak bakımından adaletin öznesi ve dokunulmaz hak hamili olduğu önermesiyle başlamaktadır. Aynı gerekçeyle pek çok hayvan hakları savunucusu hayvanları, ahlaki değere sahip varlıklar olarak görmektedir. Onlar “çıkarların…

Gençlerin Zihni ile Bedeni Arasındaki Uyumu Bozan Bir Unsur Olarak Modernitenin Dine Bakışlarına Etkileri

İnsan hayatı elli yıldır benzeri görülmemiş bir hızla değişmekte ve daha konforlu bir hayata doğru evrilmektedir. Bu baş döndürücü gidişattan şüphesiz en çok gençler etkilenmektedir. Zira konfor daha çok teknolojik gelişmeler üzerinden gerçekleşmekte ve bu araç gereçler de genellikle gençler tarafından kullanıldığı için değişimin en iyi takipçilerinin ve doğal olarak değişimden en çok etkilenen grubun…

Mezhepçi Selefîlik

Mezhepçi Selefîlik başlığının birçoğunuzu şaşırtmış olabileceğini tahmin ediyorum. Evet mezhepçi Selefîlik yeni bir kavramlaştırma. Bildiğiniz Selefîlik kavramıyla tabii ki ilişkili. Onun içeriğiyle örtüştüğü yerler var ayrıştığı yerler var. Selefîlik, bilindiği üzere, sözlükte, bir Selefî, kabaca, selefe bağlı olan, onların çizgisini sürdürmeye çalışan kimse anlamına gelir. Böyle bir anlayışa sahip olmak da kabaca Selefîlik olarak adlandırılır….