Tebliğler

Gazzâlî Sonrası Felsefe Eleştirisi: Şihâbeddîn Ömer Sühreverdî Örneği

İslam düşüncesinde felsefe eleştirisi Gazzâlî ile beraber büyük bir kırılma yaşamıştır. Bu kırılmanın yansımaları ise günümüze kadar devam etmiş, felsefe eleştirisinin Gazzâlî ile birlikte zirveye ulaştığı genel bir kabule dönüşmüştür. Ancak bu genel kabul kendisinden sonra felsefe eleştirilerine dair başka çalışmaların yapılmadığı veya felsefenin tam anlamıyla İslam düşüncesinde etkisini kaybettiği anlamına gelmemektedir. Bunun en önemli…

İslam Medeniyetinde Çevre Ahlâkının Temelleri

İslam açısından insan, toplumsal bir varlık olduğu kadar ekolojik bir varlıktır da. Bu dünya, ona emanet edilmiş, onun kendisini geliştireceği ve varoluş gayesini gerçekleştireceği bir ortam, ilahî imtihanın gerçekleştiği bir sahne kılınmıştır. Doğa insanlığın yurdudur; insanların doğa zarar vermesi, insani yaşama da zarar verecektir. Bu nedenle insanlığın medeniyet yolculuğu ve terakkisi,sadece insanın insanla ilişkisini değil…

Modernitenin Gençliği Esarete Sürükleyen Özgürlük Anlayışı

Yüce Allah, insanoğlunu yaratmış ve ona özgür iradesiyle davranabileceği bir alan sunmuştur. Evrende iyi veya kötü ne varsa bunları Allah yaratmakla beraber insanoğlu tarafından gerçekleşen bir iradenin etkisinin olduğu mezheplerin çoğunluğu tarafından da kabul edilmiştir. Allah’a kulluk için yaratılan insanın imtihanının adil olması için de mükellef olan herkese özgür irade ve akıl verilmiştir. Bunun içindir…

Yeni Ateizmin Eleştirisi

Tebliğimizde Allah’ın varlığı lehinde modern fizikteki sonuçlara dayanan öncüller içeren dört adet bağımsız delil incelenecektir. Birinci argümanımız evrenin zamanda başlangıcına dayanan hudûs delilidir. Bu argüman evrenin maddi olmayan, zaman ve mekân dışında bir zihin tarafından yaratıldığını göstermeye çalışmaktadır. İkinci argümanda, evrenin yaşam için hassas ayarlı olmasından hareketle, evrenin bir tasarlayıcısı olması gerektiği gösterilmeye çalışılacaktır. Üçüncü…

Lafız ve Mana İkileminde Vahyin Mahiyeti: Şehritânî’nin “Kelâm-ı Nefsî” Telakkisi

Yazar: Salih Tuna Sempozyum Başlığı: Uluslararası Mahiyet ve Hakikat Bağlamında Vahiy Olgusu Sempozyumuz Yer: Konya Yayıncı: Konya Büyükşehir Belediyesi Tarih: 17-18 Mart 2022 Sayfa: 63 ISBN: 978-605-389-484-1 URL: https://drive.google.com/drive/folders/1ivuaTKLjzzSYF2VWPPMmFw_CHatlTdgp

Modern Dönem Vahiy Teorisi ve Dayanakları Fazlur Rahman Örneği

Yazar: Hatice K. Arpaguş Sempozyum Başlığı: Uluslararası Mahiyet ve Hakikat Bağlamında Vahiy Olgusu Sempozyumuz Yer: Konya Yayıncı: Konya Büyükşehir Belediyesi Tarih: 17-18 Mart 2022 Sayfa: 178 ISBN: 978-605-389-484-1 URL: https://drive.google.com/drive/folders/1ivuaTKLjzzSYF2VWPPMmFw_CHatlTdgp

Horasan ve Meveraünnehir’de Ilımlı Bir İslam Projesi Muhammed b. Kerrâm ve Hareketi

Yazar: Hüseyin Doğan Sempozyum Başlığı: 2. Uluslararası İslam ve Medeniyet Sempozyumu: İhya Yer: Elazığ Yayıncı: Fırat Üniversitesi Tarih: 17-18 Ekim 2022 Sayfa: ISBN: URL: http://islamvemedeniyet.firat.edu.tr/

Kur’an’ın Birey Vurgusu

Donatıldığı yetiler itibariyle “ahsen-i takvîm” olarak nitelendirilen insan, âlemdeki varlıklar içinde ayrı bir değere ve öneme sahiptir. İnsana verilen akıl, irade, kudret vb. yetiler onun sorumluluğunun da temel sebebidir. Zira Allah, insandan hayatı boyunca varlığınıgerçekleştirmesi yoluyla gerçek ve etkin bir özne olmasını istemektedir. İslam dini, insanın sahip olduğu bu gerçekliğe uygun olarak bireyi ve bireyselliği,…

İbn Kemal’in Ecel Görüşü

Yazar: Namık Kemal OKUMUŞ Sempozyum Başlığı: Uluslararası Kemalpaşazâde (İbn Kemal) Sempozyumu Bildirileri Yer: Ankara Yayıncı: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tarih: 13-14 Mayıs 2022 Sayfa: 293-303 ISBN: 9786258005974 URL: https://fcr.com.tr/

Ebü’l-Hasan el-Eş’arî’nin Kelâm Sisteminde İnsan Fiilleri

Ebü’l-Hasan el-Eş’arî Sünni kelâm’ın kurucu isimlerinden birisi olarak kabul edilmektedir. İlmi ve entelektüel serüveni oldukça dikkat çekmektedir. Orta yaşlarına kadar Mu’tezile geleneği içinde yer alırken önemli bir fikri değişim yaşayarak ehl-i hadisin ve daha sonra kurumsal yapısını kazanan Sünni kelâmın önemli temsilcisi olmuştur. Bu bakımdan Eş’arî ve onun kelâm sistemi iyi anlaşılmadan sünni paradigmayı doğru…