1980’lerden sonra Malatya’da oldukça canlı ve dinamik bir İslamcı düşünce var olmaya başladı. Bu düşüncenin taşıyıcısı Malatya kaynaklı zengin düşünce geleneğine sahip bir gençlik de oluştu. Bu gençliğin tezlerinin şekillenmesinde 70’li ve 80’li yıllardaki tercüme faaliyetinin büyük payı var. Ancak bu gençliğin hemen yanı başında 50’li- 60’lı yıllarda başlamış bulunan güçlü bir düşünce üretme kaynağı da vardı. Gençliğin önemli esin kaynağı ve besleyicisi olan, gençliği temel bir yönelime sevk eden; yerli ama sistematik güçleri diyalektik olarak yani tartışarak ortaya koyan, geleneksel İslami duruşa eleştiri yönelten ve “Allah’ın razı olduğu İslam’a” vurgu yapan bu akımın güçlü isimlerinden biri olarak Hüsamettin Yıldırım özellikle zikredilebilir. Herhangi bir Malatyalının düşüncesinin üstü kazınsa, altından bir miktar Sait Ertürk, bir miktar Sait Çekmegil ve fazlasıyla Hüsamettin Yıldırım çıkacaktır. Her Malatyalı bu üçlünün az ya da çok düşüncelerinden etkilenmiştir. Önceleri özellikle Said Çekmegil’den etkilenen Hüsamettin Yıldırım daha sonra yaşı, bilgi stoku arttıkça zihniyetini şekillendiren kesin tercihlerini yapmıştır. Davranışlarında kendisini yönlendiren yegane unsur önce İslam dini sonra da matematik olmuştur. Bunun haricinde herhangi bir mürşit, akıl hocası, tarikat şeyhi veya mezhep mensubu var olmamıştır. Kendisinin de sık sık ifade ettiği gibi normal olmayan bir yaşam tarzı olan Hüsamettin Yıldırım’ın nasıl bir kişiliğe sahip olduğunu Ona arkadaşları tarafından takılan lakaplara başka bir deyişle tanımlamalara bakarak da anlayabiliriz. Bunlardan bazıları şunlardır; Üstat, bay mantık, sıra dışı, muasır bir meşşai, nüktedan, gönüllü münzevi, münzevi mütefekkir, hazır cevap, üç gözeli pınarın üçüncü gözesi, inatçı, tutucu, dik başlı, pervasız, hatta patavatsız, suyu sert, madagaskar valisi, hüznün mücessem hali, modernizimden önce türümüzün yaşadığının kanıtı, şöhretin, servetin ve şehvetin yadsıyıcısı, muhannetin bulanık suyundan içmeyen adam, kitap sevgisini fetişizme vardıran adam, polemiğin ve diyalektiğin üstadı, naifliğin zarafetin ve kelebek kadar kırılganlığın sahibi, kararlılığın, dik duruşun ve sebatın sahibi, cesaret gerektiren zor adam, yürek paralayıcı yalnızlığın sınavından geçen adam. Bu tanımlamalardan ve lakaplardan Hüsamettin Yıldırım’ın ne kadar farklı bir kişiliğe sahip olduğu anlaşılmaktadır. Giriş ve iki bölümden oluşan bu çalışmada; girişte Hüsamettin Yıldırım’ın hayatına, eserlerine, birinci bölümde Hüsamettin Yıldırım’ın dine ve itikadi konulara yaklaşımına ikinci bölümde ise kelâmi görüşlerine yer verilmektedir.
Yazar: | SİBEL ÜNLÜ |
Tür: | Yüksek Lisans |
Üniversite: | İnönü Üniversitesi |
Danışman: | PROF. DR. FİKRET KARAMAN |
Yayın Yeri: | Malatya |
Tarih: | 2021 |
Sayfa: | 140 |
URL: | https://tez.yok.gov.tr |