Düşünce tarihinin en önemli konularından biri kötülük sorunudur. Her şeye gücü yeten, her şeyi bilen ve mutlak iyi bir varlığı evrende meydana gelen kötülüklerle uzlaştırmak teistler için her zaman sorun olmuştur. Kötülük konusunun teistler için sorun olmasının iki nedeni vardır. Bunlardan birincisi, “Tanrı her şeyin yaratıcısıdır” önermesindeki “her şey” kelimesine kötülüğün dâhil edilmesidir. Diğeri ise konuyu ele alan tüm çalışmalarda kötülüğün ahlaki ve doğal olarak ikiye ayrılmasıdır. Ancak “Tanrı her şeyin yaratıcısıdır” önermesinde “her şey” kötülüğü içermez. Çünkü Tanrı mükemmeldir ve mükemmel varlık kötülüğü yaratmaz. Evrende meydana gelen kötülükler, bizatihi ve sonuçları açısından kötülük olarak ikiye ayrılır. Bizatihi kötülük, insan iradesinin yanlış kullanılması sonucu meydana gelen tecavüz, cinayet, hırsızlık gibi kötülüklerdir. Sonuçları açısından kötülük, Tanrı tarafından yaratılan, ancak kendi başına kötü olmayan eylem-lerdir. Bu tür kötülüker Tanrı tarafından yaratılan ancak bizatihi kötü olmayan eylemlerdir. Kötü-lükleri insanın bilgisizliği ve dikkatsizliğinden kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla aslında Tanrı her iki kötülüğün de nedeni değildir.
Yazar: | İsmail ŞİMŞEK |
Yayın: | İslâmî Araştırmalar Dergisi |
Cilt: | 33 |
Sayı: | 3 |
Sayfa: | 692-703 |
Tarih: | 2022 |
DOI: | |
ISSN: | 1304-6810 |
URL: | https://www.islamiarastirmalar.com/magazine/tr-tanri-kotulugun-yaraticisi-degildir-1160.html?page=archive |