Taklid, İslam düşünce tarihinde yoğun tartışmaların olduğu bir konudur. İlk olarak, “Peygamberden başkası taklid edilebilir mi?” sorusuyla gündeme gelen taklid, ameli konularda geçerli kabul edilmişse de itikad alanında geçerli olup olmadığı meselesi kelâmcıların üzerinde görüş ayrılığına düştüğü konulardan biridir. Ehl-i Sünnet, mukallidin imanının geçerli olduğunu savunurken, Mu„tezile kelâmcıları iman konusunda mukallid olan kimsenin taklidden kurtulmadıkça mü‟min olamayacağını savunur. Ehl-i Sünnet Mâtürîdî kelâm ekolünün kurucusu Ebû Mansûr elMâtürîdî‟inin (öl. 333/944) taklit konusunda Mu„tezile kelâmcılarının savunduğu “Mukallidin imanı geçerli değildir.” şeklinde bir ifadesi olmamakla beraber Mâtürîdî kelâmcılar, onun Ehl-i Sünnet kelamcılarının savunduğu “Mukallidin imanı geçerlidir.” ilkesine bağlı olduğunu belirtirler. Ancak günümüzde bazı kelâmcılar Mâtürîdî‟nin bu kanaatte olmadığını ve bu sonucun Mâtürîdî‟nin açıklamalarından çıkarılamayacağını ileri sürmektedirler. Çalışmamızda sadece Mâtürîdî‟nin mukallidin imanı hakkındaki görüşü üzerinde durarak bu konudaki kanaatini açıklığa kavuşturmaya çalışacağız.
Yazar: | Selim GÜLVERDİ |
Yayın: | Sırat |
Cilt: | 2 |
Sayı: | 1 |
Sayfa: | 88 – 116 |
Tarih: | 2021 |
DOI: | |
ISSN: | 2717-8064 |
URL: | https://dergipark.org.tr/tr/pub/sirat/issue/62392/905225 |