Selefîlik

Nâsiruddin el-Elbânî’nin Selefîlik Anlayışı ve Balkan Gençler Üzerindeki Etkisi

Nâsırüddin el-Elbânî, 1914 yılında Arnavutluk’un İşkodra şehrinde doğmuştur. Kral Ahmet Zogu’nun Müslümanları sindirmeye yönelik politikalar uygulaması dolayısıyla, Elbânî’nin babası Nuh Necati Suriye’ye göçmüştür. Suriye bu dönemde Fransız mandası altında sömürgecilikten etkilenen bir ülkeydi. Bundan dolayı Nuh Necati oğlunu devlet okuluna değil Medresetu Cem‘iyyeti’l-İs‘afi’l-Hayriyye ismiyle özel bir okulda yazdırır. İlkokulu bitirdiğinde hem baba mesleğini saat tamirciliğini…

Eş-Şebab Hareketi ve Somali’de İslam’ın Geleceği

Somali sömürge sonrası dönemde çok yönlü bir yeniden yapılanma problemiyle karşı karşıya kalmıştır. Bağımsızlık sonrasında kurulan diktatörlük idaresi ülkenin alt yapı ve kurumsallaşma çabasını tamamlamayı başaramamış, 1991 yılında merkezi hükümetin çöküşüyle “başarısız devlete” dönüşen Somali yaklaşık 30 yıldır oluşan güç ve iktidar boşluğunun menfi sonuçlarıyla yaşamaya başlamıştır. Uluslararası camianın yanlış stratejiler üzerine bina edilen sorun…

Abdullah Azzâm ve cihâdî selefiliğin teşekkül süreci

Selefîlik, İslâmın ilk üç kuşağının inanç alanındaki görüşlerini olduğu gibi muhafaza etmeyi ilke edinen itikâdî/siyâsî nitelikli, İslâmî bir düşünce okuludur. Selefî düşünce, daha çok Ahmed b. Hanbel’in (ö. 241/855) kurucusu olduğu Hanbelî mezhebi içinde varlığını sürdürmüştür. Sünnet odaklı, itikâdî konularda te’vil karşıtı bu damar, İbn Teymiyye (ö. 728/1328) ile birlikte siyâsî iktidara ve düşünsel muhaliflerine…

Günümüz Selefî Hâricî akımın şiddet teolojisi

Bu çalışmada, son yıllarda Ortadoğu merkezli uyguladıkları şiddet eylemleriyle dünya gündemine oturan günümüzdeki Selefî Hâricî akımın tarihî seyrini, düşünce dünyasını ve şiddet anlayışlarını dayandırdıkları dinî referanslarını tahlil ettik. Çalışmamızın birinci bölümünde, İslam’ın şiddete bakışını ve İslam’da ilk şiddet hareketi olan Hâricîleri inceledik. İnceleme sonucu, İslam’da merhamet, müsamaha ve barışın asıl olduğu, şiddetin savaş gibi zarurî…

Balkanlarda Selefîliğin Ortaya Çıkışı

Yazar:  Abdylkader DURGUTİİ Kitap Başlığı:  İslam Dünyasında Sosyal ve Siyasal Hareketlilik Unsuru Olarak Mezhepler Editör:  Mizrap POLAT    Yayın Yeri:  Ankara Yayıncı:  Akademisyen Kitabevi Tarih:  2021 Sayfa:  133 vd. ISBN:  9786258037630 URL:  https://www.akademisyen.com/tr/urun/islam-dunyasinda-sosyal-ve-siyasal-hareketlilik-unsuru-olarak-mezhepler-9786258037630

Selefî Din Anlayışlarının Psiko-Sosyal Olumsuz Yansımaları

Bu makalenin temel iddiası, Selefî din anlayışlarının psikolojik ve sosyolojik (psiko-sosyal) açıdan birçok olumsuz sonuca yol açtığı, aynı zamanda bu unsurların sadece Selefîlik ve Selefî gruplarla ilgisi olmadığı, dolayısıyla genel olarak çoğu Müslüman birey ve grubun inanç ögeleriyle ilişkili olduğudur. Bu kapsamda makalenin amacı, Selefî düşünceyi karakterize eden birçok farklı özellik olsa da onun din…

Lafızcı Selefî Anlayış Karşısında Hanefî Geleneğin İmkânları

İslam dünyasında selefî temelli din anlayışının katı, müsamahasız ve tek hakikatçı bir eğilim taşıması hasebiyle, şiddet içerikli hareketlerin bu damardan beslenme potansiyeli taşıdığına pek çok çalışmada dikkat çekilmektedir. Dinî referanslara atıf yapan terör örgütlerinin genel söyleminde de bu husus gözlemlenmektedir. Selefî eğilimin karşısında daha sağlıklı bir dinî perspektif ortaya koyabilecek potansiyelin otantik Hanefî geleneğinde mevcut…

Orta Asya Türk Dünyasına ve Türkiye’ye Selefîliğin Girişi ve Gelişimi

Orta Asya ve Anadolu bir dinî akım olarak Selefiyye gelenekçiliğine ve bir mezhep olarak Selefîliğe yabancı coğrafyalardır. Ekseriyetle Türk kökenlilerin yaşadığı bu bölgelerin geleneksel ve hâkim İslamî dokusu, asırlar zarfında Hanefî-Mâtürîdî fıkıh ve akidesi ile daha çok Nakşibendiyye çizgisindeki tasavvufi düşünce ve pratiği tarafından örülmüştür. Bu gerçek bir tarafa, 20. Yüzyılda, -Orta Asya’da daha erken…

Mezhep Fikri, Modernite ve Selefîliğin Çeşitli Tezâhürleri

Modern zamanlarla birlikte İslam dünyasının yaşadığı önemli kırılmalardan biri dini düşüncede yaşandı. Düşünce ve amel sahalarında geleneksel yapı ve ekollerin önemini kaybettiği ve yerine modernitenin doğurduğu problemlerin yol verdiği yeni yaklaşımların ortaya çıktığını görüyoruz. Selefîlik köklere ve saf İslam’a dönüş iddiası taşıyan ama aslında modernitenin ortaya çıkardığı bir akım olarak İslam düşünce tarihinde örneği görüşmemiş…

Mezhepçi Selefîlik

Mezhepçi Selefîlik başlığının birçoğunuzu şaşırtmış olabileceğini tahmin ediyorum. Evet mezhepçi Selefîlik yeni bir kavramlaştırma. Bildiğiniz Selefîlik kavramıyla tabii ki ilişkili. Onun içeriğiyle örtüştüğü yerler var ayrıştığı yerler var. Selefîlik, bilindiği üzere, sözlükte, bir Selefî, kabaca, selefe bağlı olan, onların çizgisini sürdürmeye çalışan kimse anlamına gelir. Böyle bir anlayışa sahip olmak da kabaca Selefîlik olarak adlandırılır….

  • 1
  • 2