İslam Kelamında Fıtratın Bilgisel Değeri

Dinî literatürde insanın yaratıcısını kendi kendine bilebilecek bir donanımla yaratılmış olması anlamına gelen fıtrat kavramı; Kelam ilminde Allah’ın varlığının delillerinden biri olarak da zikredilir. Bu bağlamda Eş’ari bir âlim olan Gazzâlî’nin de fıtrat deliline oldukça fazla vurgu yaptığı görülür. Bu delile oldukça fazla vurgu yapan Gazzâlî’nin, fıtratın bilgisel yönden değerinin mükellefiyet getirip getirmeyeceği hususundaki görüşü de kelamî yönden önem arz etmektedir. Zira Allah’ı bilme hususunda fıtratı önemli bir delil olarak gören Gazzâli’nin, insanın şeriat olmadan da Allah’ı bilmekle mükellef olup olmayacağı konusundaki söylemine göre Eş’ari yahut Maturidi görüşe yaklaşacaktır. Eğer o, fıtratı mükellef olmaya bir delil gösterirse Matudiri görüşe yaklaşacak; şeriat olmadan kişinin Allah’ı bilmekten mükellef olmayacağını iddia ederse de mensubu olduğu Eş’ari görüşü savunmaya devam edecektir. Bu bağlamda bu makale, Gazzâli’nin ilmi dünyasında fıtratın, insanı bağlayıcı yönünün olup olmadığını tespit etmeyi hedeflemektedir.

Yazar:İrem CEYHAN
Yayın:Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi
Cilt:12
Sayı:1
Sayfa:121 – 142
Tarih:2021
DOI:10.51605/mesned.666174
ISSN:2687-3605
URL:https://dergipark.org.tr/tr/pub/mesned/issue/62980/666174