Şiî düşüncede kötülük problemi (Mutahharî örneği)

Kötülük probleminin kaynağına yönelik, sorulan soruların benzeri veya aynısı, günümüzde de zihinleri meşgul etmeye devam etmektedir. Çünkü geçmişten beri meydana gelen; deprem, sel, çığ gibi doğal felaketler ile; savaş, zulüm, soykırım gibi beşerî felaketler hep var ola gelmiştir. Geniş çerçevede; kötülük problemi, anlamı, türleri, tarihsel süreci araştırma konumuzun temel argümanı olarak seçilmiştir. Ateistler; Tanrı‟nın varlığı aleyhinde kötülük problemini sık sık kullanarak, çeşitli argümanlar geliştirmişlerdir. Teistler ise; geliştirdikleri teodise savunmalarıyla, Tanrı‟nın kötülüklere izin vermesinin muhtemel gerekçelerini açıklayan savunmalar geliştirmişlerdir. Çağımızın İslam düşüncesinde bu iddiaları reddeden, ortaya atılan sorunlara cevap bulmayı kendisine amaç güden düşünürlerden biri de Şiî İslam filozofu Murtaza Mutahharî olmuştur. O‟nun materyalizm ve ateizm ekollerinin temele aldığı maddeci ve inkârcı görüşlerinin reddine, İslam düşüncesi üzerine inşa ettiği teodise (adlî ilâhî) savunması, teizmin kötülük problemine karşı geliştirdiği haklılaştırma biçimlerinden olmuştur. Mutahharî, tevhit merkezli, şer düşüncesinde; hayır ve şerlerin birleşmiş halde olduğunu, özü itibariyle varlığın hayır üzere olduğunu düşünmüştür. İyiliklerin evrende tek varlığı karşıladığını, âdemi nitelikte olan kötülüklerin ise boşluğa ilişkin olup, yokluk türünden olduğunu belirtmiştir. Kötülüğü; varlığın tabiatına uygun olmamasından ya da varlığın iyiliğinin sekteye uğramasından kaynaklandığını savunmuştur. 

Yazar: BİLAL TAŞDEMİR
Tür: Yüksek Lisans
Üniversite: Iğdır Üniversitesi
Danışman: DOÇ. DR. HASAN OCAK
Yayın Yeri: Iğdır
Tarih: 2022
Sayfa: 107
URL: https://tez.yok.gov.tr