Bu makale, öncelikle Muhammed b. Ahmed et-Tarsûsî’nin (ö.1145/1732) hüsün ve kubuha ilişkin Telvîḥun ila’t-tercîḥ fî mesʾeleti’t-taḥsîn ve’t-taḳbîḥ adlı muhtasar risâlesini muhteva açısından inceleyerek onun meseleyi nasıl çözümlediğini ele alacaktır. Bunun yanı sıra makalede söz konusu risâlenin tahkik ve tercümesi yapılarak risâle literatüre kazandırılacaktır. Literatürde insanın irâdî/bilinçli fiillerinin ahlâkî veya dinî değerini ifade etmede kullanılan kavramlar olan hüsün ve kubuh meselesine ilişkin metin, şerh, hâşiye ve taʿlîkât şeklinde büyük bir risâle geleneğinin ortaya konulduğu bilinmektedir. Bir Osmanlı âlimi Tarsûsî’nin ele aldığı bu muhtasar risâle ise söz konusu yazım geleneğinin halkalarından birini teşkil etmektedir. Tarsûsî, risâlede ilk aşamada hüsün ve kubuhla neyin kastedildiği üzerinde durarak Eşʿarî, Mâtürîdî ve Muʿtezilî mezheplerin hüsün ve kubuha dair temel görüşlerini herhangi bir tasdik ve yorumlamada bulunmaksızın serimler. İkinci aşamada Tarsûsî, bu mezheplerin birbirinden ayrışma ve farklılaşma noktalarına değinir. Üçüncü aşamada ise “ashâbımız” dediği Mâtürîdîlerin yaklaşımını ön plana çıkararak bu mezhebin görüşünü ayrıntılandırır. Tarsûsî, eşya ve eylemdeki hüsün ve kubuhu niteliklerini anlama noktasında Eşʿarî mezhebinin aklı ihmal etmeleri ve Muʿtezile mezhebinin ise aklı önceleyerek dinin bu konudaki dahlini tâli ve ikincil konumda görmeleri sebebiyle bu mezheplerin mesele hakkında tutarlı olmadıklarını kabul eder. O, burada konu hakkında doğru yaklaşımın yalnızca Mâtürîdîler tarafından ortaya konulduğunu savunur. O, Mâtürîdîlerin, fiil ve eşyadaki hüsün ve kubhun bilinmesinde hem aklın hem de şerîʿatın dahlini ve rolünü kabul ettiklerini ve dolayısıyla dengeyi sağladıklarını benimser.
Yazar: | Mustafa Sait KAPLAN – Mustafa BORSBUĞA |
Yayın: | Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi |
Cilt: | |
Sayı: | 50 |
Sayfa: | 643 – 677 |
Tarih: | 2021 |
DOI: | 10.17120/omuifd.899678 |
ISSN: | 2587-1854 |
URL: | https://dergipark.org.tr/tr/pub/omuifd/issue/62989/899678 |